• datuje se od 7tis do 3tis BC
  • pokračuje vývoj dál
  • společnost stále složitěji strukturovaná, už jsou jasnější doklady o stratifikaci a také o existenci elit, zárodky státní organizace
  • postupná urbanizace, primární vznik městských sídel
  • pokračuje technologický rozvoj, zpracování hlíny
  • snaha o maximalizaci produkce, první fáze kdy se lidé pokouší o velkovýrobu
  • kvantitativní nárůst směny
  • doba první informační exploze v dějinách, potřeba najít způsob zaznamenávat, zejména co se týče výroby i směny
  • nejstarší forma písma, nejprve primitivní obrázkové, vyvinulo se v písmo hláskové
  • severní část Mezopotámie, Anatolie, Syropalestina byly oblasti, kde se dosud děl hlavní proud vývoje
  • teď se do popředí dostává jižní část Mezopotamie – změna, která měla docela závažné důsledky
  • velmi specifické životní podmínky, gigantické řeky, potenciálné úrodná půda, ale málo děšťové srážky, nešlo provozovat zemědělství bez umělého zavlažování
  • byla to ale oblast schopna uživit velice početnou populace
  • v této době tedy vzrůstá počet obyvatel právě v jižní Mezopotámii, ale pouze tam, kde bylo zavlažování, kolem toho byla suchomilná vegetace – osídlení tudíž nerovnoměrné, ale koncentrované do uzlových bodů – zárodky městských sídel!!
  • nejrychleji patrný proces urbanizace právě v této oblasti
  • doklady o různých tradicích – odlišují se v závislosti na místních podmínkách, v materiální kultuře – keramika (zdobění, vyrábění)
  • chalkolitové kultury se označují podle lokality, kde se našli první nebo nejvíce dokladů:

 

KULTURA CHALAFSKÁ (Tel Chalaf v Sýrii) – sahala až do západní části Íránu

  • keramika ruční nevypalováná, barevně zdobená geometrickými ornamenty, mísy celé pokryté tito ornamenty
  • mísy ve formě kruhu s kolmou ručkou
  • jedna z nejkvalitnějších druhů keramiky

 

KULTURA SÁMARRSKÁ (Sámarrá v Iráku)

  • zasahuje do severní Mezopotámie
  • podobná keramice chalafské, ruční, nevypalována
  • ploché mísy
  • centrální ornament a vedlejší geometrické a rostlinné motivy
  • centrálním motivem bývá často svastika, někdy jednoduchá, jindy tvořená stylizovanými postavami ve formě svastiky
  • pozoruhodná architektura – budova s trojlodním půdorysem: ústřední hala s tvarem písmena T (protáhlá centrální hala) a dvě boční křídla nepravidelně rozdělena na menší části
  • budovy několik desítek čtverečních metrů určené k bydlení, menší prostory možná remeslnické dílny
  • doklady umělecké plastiky – sošky s lidskou a zvířecí podobou určeny k uctívání
  • objevuje se soška postavy člověka, většinou ženy, prodlouhý obličej (sošky s ještěřičím obličejem), tělo ve tvaru trojúhelníku, na soškách přilepeny hrudky hlíny, někdy drží dítě

 

KULTURA UBEJDSKÁ (Tel al-Ubajd, jižní Irák)

  • šíří se severně a vytlačuje předchozí kulturní tradice, podobné sošky, stejné trojlodní domy
  • velké ploché terasy na kterých byly umístěny další budovy, vznikaly z nasypané hlíny obestavěné cihlami, průčelí různě členěno výklenky
  • nejlepší příklad v lokalitě Súsy, našla se tam taková terasa, jedna strana velikost asi 80 metrů, na ní bylo několik budov, prakticky nic se nedochovalo
  • malovaná výzdoba je zjednodušovaná a redukovaná

 

TEPE HISSAR

Náleziště: několik tellů se sídlištní sekvencí od počátku 4. tisíciletí po Sásánovské období. Keramika malovaná šedě na červeném a světlehnědém pozadí, geometrické a figurální vzory. Nález tabulky se třemi znaky – diskuze o její příslušnosti k protoelamské kultuře.

 

Beršebská skupina JZ cíp Úrodného polnesiacia

  • -Franc. archeol. experdícia roky 20 storočia, skupina osád, každá sa špcializuje na inú výrobu. 1. krát sa prejavujú regionálne špecializované remeslá

Tell Abú Matar –Cu medˇ, metalurgické pracovisko, osady v niektorých prípadoch nemali domy ale žili v podzemných obydliach, našli sa tunely prepájajúce podzemné domy, dôvody nejasné,

  • Biressafady- výrobky zo slonoviny, figúrky holých mužov a žien (ako tehotné) možno idoly

Talajlát Ghasúl

  • štandardná kultúra, poľnohospodárska,
  • -zvláštnosťou je architektúra (budova) zdobená freskami,
  • – geometrické a figurálne motívy, motív veľkánskej 8 cípej hviezdy na celej stene ( v Mezopotámii hviezda symbolom bohyńe Ištary),
  • -figurálne scény tanečníc, podivne vymaľované predmety, akože ‚slonie lebky, nemyslíme že to bol chrám,
  • -lokalita neukazuje známky remeselnej špecializácie

Byblos

  • v Eneolite objavuje sa osada ktorá vykazuje stupne plánovania, domi priľnuté ku sebe,
  • -ulice s plánovaným pôdorysom
  • -ulice radiálne do stredu a v strede je zrejme vodná nádrž
  • – hroby boli zrejme zabudované do stavieb,
  • -150 hrobov akési zásobovacie nádoby, nádoby majú otlačené päčate,
  • -všetky päčate sa odlišujú, či sú znakom individuálneho neboštíka nevieme
  • – päčate zapadajú do kontextu, geometrické a figuratívne prvky, už nie sú rovnaké ako v Haláfskej

Ugarit IV 

  • vzťah ku Halafskej hmotnej kultúre
  • -časť sídliska opevnená, aj ked je to lokalita prímorská
  • -v eneolite sa tam neuplatnil lov rýb, namiesto toho návštvy do zalesnených oblastí, odklon od mora,
  • – mohlo to byť spôsobené príchodom novej kultúry
  • Jorimtepe II, vedľa Jorimtepe I
  • -9 vrstiev, niektoré sú z Halafsk.kultúry, objavila sa rada pohrebov, všetky celé aj časti telá, kremácie v priestoroch pri hrnčianskych pracoviskách, oheň živel

Tel Arpačíja, malý (Mosul), výskum 1933,

  • -Halafská kultúra 6 spodných vrstiev
  • -4 vrchné Obejdské,
  • – v sedemdesiatych rokoch kontrolný výskum iráckym tímom (15 Half.vrstiev)
  • – vrstva 8-7 maľované vrstvy
  • – objavujú sa Tholoi stavby s kruhovitým pôdorysom,niekedy predsieň, stavané na kamenných základoch
  • – tie okrúhle stavby na nich sú obyčajne naviazané vrstvy odpadu, kameň základ a stavané z hliny
  • – domy sa postupne stali chrámami, nevieme nič o kulte
  • – jedným z dôvodov kruhovitej časti mohlo byť klimatické podmienky ktoré boli horúce a suché a preto mohli slúžiť kupolovité stavby na ventiláciu
  • – vo vrstve VI pravouhlý dom, 3 krídla, podoba U, keramická pec, dom zhorel
  • – našla sa tam maľovaná Halfská keramika vo farbách, čiernej, červenej a bielej
  • -keramika bola pravdebodobne na policiach
  • – veľa kamenných a kostenných vecí,
  • – idol tehotnej ženy
  • – kamenné napodobneniny kostičiek prstov (možno si odrezávali kosti pre bohyne)
  • – korálky zo slonoviny, fajánsu, drahokamov, polodrahokamov
  • – nenašlo sa veľa kovových predmetov (neaké ihlice), 1 šidlo
  • – hudobné nástroje (náustok z makeňa do ktorých sa vkladali flétny),
  • – farebná triáda všade, našli sa aj drtidla s tými farbami v Malowanovej vrstve
  • – 2 cesty kt. vedú do Arpačije na lôžk bolo naukladaní (nezapocula som ze co) a na tom črepy
  • – na Tele architektúra (tým myslí budova) farebne zdobená, pravdepodobne bola navštevovaná, je to asi prvý prípad svätyne,
  • – farebná triáda aj v Obejdskej,( V Sumerských chrámoch a klinopisnej literaúre, boh An žje v nebesiach vytvorených z kameňa (čiernej, bielej, červenej)

Tel Madhúr ( V Iráckom Kurdistane)

  • – 4 vrstvy, 2 Ranno dynastické, 2 spodné Obejdské
  • – II. vrstva, dom trojlodný, steny vysoké 1.5-2 m, pôdorys štvorcový,
  • – pravé uhly so znalosťou Pytagorovej vety, dom bol ponechaný napospas, pokrytý sutí, ( kubatúra ), pôvodná výška 3-4 metre
  • – hlina, 1vchod, otázka či mal okná
  • – 1 vchod s tým, že táto architektúra ako dalšie 3 lodné (Rohy boli orientované ku svetovým stranám ), dbali do zaradenia vyššieho rádu
  • – hlavný vchod, predsieň, veľká hlava, ostatné izby
  • – vchod komplikované pevné dvere, mali verejné kamene masívnejšie dvere
  • – v oboch krídlach iba jedno ohnisko, obklopená keramickým odpadom, asi kuchyňa a tým pádom je predpoklad, že bočné krídla boli obytné priestory , každé krídlo pre jednu rodinu
  • – komora v pravo dole čistá a mala pevné dvere, asi zóna kľudu alebo sklad (sýpka)
  • – bolo tam aj schodisko, ktoré viedlo bud´na strechu alebo poschodie, pravdepodobne to ale bola strecha kde sa asi sušilo obilie
  • – v hale bolo tiež ohnisko ale nevieme na čo, na hornej vyššej stene stopy červenej maľby
  • – fresková výzdoba aj vo východnom krídle polmesiaca, geometr. Vzory, opakuje sa tam zase ta triáda

Tel Avajli

  • na J Iráku ( V Sumere, vedľa Larsy)
  • -spodné dve vrstvy 0-1 vrstva, vrstva 2 sa nedá interpretovať
  • -3. vrstva terasa obdlžnikového pôdorysu 40 metrov, nevieme k čomu to slúžilo
  • – 4.vrstva štvorcová terasa ktorá má vnútornú štruktúru, dlhé komory zasypané materiálom, postupne sa terasa zväčšuje a pohlcuje dom (palác)
  • – vrstva 5 nepatrné zbytky pozostalosti pirotechnických pracovíšť
  • – opustenie miesta obyvateľmi a ich presum do Larsy

Eridu

  • -rozhranie Eneolitu, vrstva VI 195 hrobov, civilné hrobky, telá na chrbtoch, nádoby, náradie, ozdoby,
  • – na chrupe bola plískavosť zubnej sklonoviny, povrch u jedincov vystevených v detstve stresu ( hladovanie)
  • – môžu byť pozostatky prvej generácie kolonistov kt. boli v ťažkej situácii
  • – sídliská pretrváva centrum, periférie okolo neho su pohyblivé
  • – chrám centrum, halové trojlodie, má 19 vrstiev
  • – vrstva 15 pravouhlá budova, od vrstvy 17 trojlodie, Eneolitu 19-6
  • – vrstva 5-1 neskorá Urucká doba

Eridu chrám

  • -pravdepodobne to nie je chrám lebo sa tam našiel sídlišný odpad a  kultovné budovy sú v úplnej čistote, obytné sídla sú väčšinou špinavé,
  • – asi elitné sídlo, jeho obyvatelia mohli mať kultovnú právomoc,
  • – 17-8 vrstva prvá dedina, vrstva 11-6 druhá dedina,
  • -sídlisková vrstva, humusovitá konsistencia, keramické náradie,tento ‚chrám‘
  • priťahuje osady
  • -vsrtva 8 jedna z osád zaniká , vrstva 6 zaniká druhé sídlisko, ostáva iba centrum plus pohrebisko, pravdepodobne pretrváva duchovná funkcia
  • -sídliskové vzorce, praveký faktor sa uzatvára a vrcholí v štáte

 

Advertisements