Když jsem si na booking.com snažila rezervovat hotel na poslední navštívený veletrh, pod sto eur jsem našla pouze asi dva hostely, nabízející postel v místnosti pro 9 lidí. No jo, je přece veletrh. Město je v takovém případě plné a pokoje jsou nedostatkovým zbožím. Na chvilku, ale opravdu jenom na chvilku mě napadlo, že prostě nepojedu. Ale hned jsem si za takovou myšlenku vynadala. Nejet na světový veletrh cestovního ruchu? A dokonce ten největší? Ne, po svých zkušenostech takovou akci, pokud jenom trochu budu moct, nevynechám. K čemu jsou takové veletrhy vůbec dobré a proč tam jezdit?

V následujících řádcích shrnu alespoň pár dobrých důvodů, proč se vyplatí si sem-tam na nějaký ten světový veletrh zajet.

V první řadě je to lidský rozměr a vztahy. Poprvé jsem byla na veletrh pozvána přáteli z jedné ze zemi, do které pravidelně jezdím, takže už jenom setkání s nimi je důvod proč absolvovat 4 a půl hodiny jízdy do německé metropole. K příjemnému překvapení patřilo zjištění, že kromě těch dvou známých tváří je lidí, které znám, na veletrhu mnohem víc. Potkala jsem tak bývalého šéfa dobré kamarádky, spolupracovníka partnera, se kterým spolupracuji já, a tak dále, a tak dále. Cestovní ruch je primárně a především o vztazích a konexích. Každý někoho zná a je ochoten se seznámit s někým, kdo zná někoho koho zná on.

Dalším důležitým aspektem je rozhled. LGBT segment asi mnoha lidem u nás nic neříká, přitom ale jde o rozvíjející se skupinu klientů, kteří poptávají specifické služby. Příjemně jsem si proto tento rok popovídala s klukem z Bulharska, který se v této oblasti angažuje. Také mě zaujal stánek Rwandy a prezentace jejich tradičního oblečení – o Rwandě jsem věděla jenom to, že leží v Africe. Cestovní ruch je rozlezen po celém světě a i v Salvadoru jsou lidi, kteří řeší, jak přilákat turisty a prezentovat svou zemí co nejlépe – nebo naopak, jak zaujmout Salvadořany pro cestování na druhý konec světa.

Nové kontakty. Veletrhy cestovního ruchu nebyli nikdy primárně dělané pro masy laiků a pro distribuci katalogů. Veletrh je místem především pro profesionály a jejich vzájemné propojování se. Už jsem řekla, že každý zná někoho … ale pokud někdo někoho nezná, tak na veletrhu má čas a prostor se seznámit. V rámci každé země je zastoupených alespoň několik cestovních kanceláří zaměřených na incoming. Tento rok jsem například navázala kontakt s přijemnou dámou z cestovní kanceláře v Libyii. Jak jinak bych po internetu sháněla kdo mi přepraví klienty z hlavního města do pouště? Asi jenom těžko.

Nové trendy. Nejlepší způsob jak se dozvědět, co se děje v cestovním ruchu. Jaké jsou nové trendy a do kterých segmentů se vyplatí investovat? Jak se bude cestovní ruchu vyvíjet v nejbližší dekádě a které oblasti se stávají turisticky oblíbenými? S čím zrovna válčí hoteliéři a co trápí letecké společnosti? Na veletrhu dostanete odpověď – buď pouhým procházením pavilony s otevřenými oči, nebo díky prezentacím a přednáškám.

V neposlední řadě jde o motivaci. Po několika  měsících zimy a šedi se možná těším na sezónu, ale snad si už sluníčko a radost z pohybu a práce v drahých destinacích nedovedu ani představit. Naopak po sezóně, nebo po přečtení si několika stížností pokládám řečnickou otázku: má tohle ještě vůbec smysl? Za pár dnů strávených v prostředí samých lákavých nabídek, ochutnávek místního jídla a krásných propagačních materiálů snad i ten největší skeptik získá ujištění, že to ještě (pořád) smysl má. Jak už jsem říkala, i v Salvadoru mají stejné problémy, jako my v Čechách – až na tu šeď a zimu.

Světovým veletrhům třikrát zdar :-).

Jak bylo na ITB BERLÍN 2013

